Στην 5η συνάντηση, χθες 19 Νοεμβρίου, γνωριστήκαμε με νέους φίλους κι εμπλουτίστηκε αυτή η εμπειρία όσμωσης Βορειοηπειρωτών και Ελλαδιτών. Υπήρξε μια γόνιμη συζήτηση στην οποία ειπώθηκαν στοιχεία που κάνουν πιο ξεκάθαρη την απομάκρυνση του εθνικού κέντρου από τα προβλήματα της Μειονότητας, ειπώθηκαν για γεγονότα που δημιουργούν προβλήματα στην ενότητα μεταξύ των Βορειοηπειρωτών και τονίστηκε ότι οι συζητήσεις αυτές είναι αναγκαίο να έχουν μεγαλύτερη συμμετοχή.
Από πλευράς μας, διατυπώσαμε εξ αρχής ότι συμβαίνουν σημαντικές δράσεις ήδη εδώ και χρόνια που ωστόσο δεν βρίσκονται σε σύνθεση μεταξύ τους. Ενδεικτικά:
α) η ύπαρξη του εθνικού φορέα της ΔΕΕΕΜ Ομόνοια
β) οι δράσεις αδελφοτήτων, συλλόγων Βορειοηπειρωτών για τα χωριά τους
γ) η προσπάθεια ταυτοποίησης των οστών των νεκρών του 1940-41 από το Σύλλογο συγγενών και την Επιτροπή (αναφερθήκαμε και στην ύπαρξη του 3ου στρατιωτικού νεκροταφείο Κορυτσάς που είναι έτοιμο και δεν αναγνωρίζει η αλβανική κυβέρνηση)
δ) η εκστρατεία δικαίωσης του δολοφονημένου Κατσίφα
ε) η προσπάθεια διαδικτυακής τηλεόρασης από την αδελφότητα Τσαουσιωτών στ) οι εκδόσεις βιβλίων ιστορίας, λογοτεχνίας, λαογραφίας, κλπ. Βορειοηπειρωτών και οι ανάλογες εκδηλώσεις
ζ) οι δραστηριότητες συλλόγων όπως ο Π. Σ. Άγιος Κοσμάς που ενώνουν τον Ελληνισμό και αντιστέκονται στη σκόπιμη χειραγώγηση για τη “μειονοτικής κουλτούρα”
η) οι εκδρομές που διοργανώνονται και τονώνουν τους ψυχικούς δεσμούς των Ελλήνων – θρησκευτικός τουρισμός
θ) η πυκνή αρθρογραφία τα τελευταία 5 χρόνια στον τύπο
ι) η ενημέρωση από βορειοηπειρωτικές ιστοσελίδες
ια) οι εξαιρετικές προσπάθειες μεμονωμένων ανθρώπων για να δημιουργούνται δίαυλοι επικοινωνίας
ιβ) το δίκτυο φροντιστηρίων ελληνικών στην περιοχή της Κορυτσάς καθώς και άλλες δραστηριότητες που δεν αναφέρθηκαν.
Στη συνάντησή μας διαβάστηκαν 3 επιστολές μάχιμων εκπαιδευτικών καθώς και επιστολή προέδρου Συλλόγου στην Ελλάδα, ο οποίος έθιξε ζητήματα όπως της έλλειψης φροντίδας από την Ελλάδα, της έλλειψης συμμετοχής της Βορειοηπειρωτικής Κοινότητας στην Ελλάδα, το έλλειμμα συνεννόησης με τους παραμένοντες στην περιοχή της Μειονότητας, καθώς και για την κρίση στον εθνικό φορέα εκπροσώπησης στην Αλβανία.
Στις 2 από τις 3 επιστολές των εκπαιδευτικών αναφέρθηκαν:
α) η ανάγκη στήριξης των οικογενειών των μαθητών των μειονοτικών σχολείων προκειμένου να παραμείνουν στη γενέτειρα πατρίδα
β) η ενίσχυση των σχολείων σε εποπτικό υλικό (π.χ. εργαστήριο χημείας, βιβλιοθήκη) ή σε βοηθητικές υποδομές (φωτοτυπικά μηχανήματα, χαρτί κλπ.), αίθουσα προβολής ή στα κτιριακά ζητήματα
γ) η βελτίωση των σχολικών εγχειριδίων για τους μαθητές σε συνεργασία με το ελλαδικό Υπουργείο Παιδείας
δ) η απαλλαγή των σχολικών εγχειριδίων ιστορίας και γεωγραφίας, από εθνικιστικές και αλυτρωτικές αναφορές καθώς και ιστορικές και γεωγραφικές ανακρίβειες
ε) η κατάρτιση των εκπαιδευτικών με τη συμβολή της Ελλάδας και άνοιγμα δυνατοτήτων επικοινωνίας με εκπαιδευτικούς από την Ελλάδα
στ) η στήριξη του θεσμού των φροντιστηρίων για την Ελληνική Γλώσσα για τα μέλη της ΕΕΜ σε περιοχές που δεν είναι αναγνωρισμένες ως μειονοτικές
ζ) οι ανταλλαγές επισκέψεων σχολείων, εκδρομές των σχολείων στην Ελλάδα και αντίστροφα στην Αλβανία.
Επιπλέον έγινε αναφορά στα σχολεία «Όμηρος» που αντιμετωπίζουν προβλήματα:
α) τα πάγια έξοδα που δεν καλύπτονται πλήρως
β) τα μισθολογικά ζητήματα με την σημαντική απόκλιση των μισθών των ντόπιων εκπαιδευτικών από τους εκπαιδευτικούς στα δημόσια σχολεία της Αλβανίας αλλά και των εκπαιδευτικών που σπούδασαν στην Ελλάδα και επέστρεψαν για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στη γενέτειρα πατρίδα και θα πρέπει και αυτοί να έχουν την αντίστοιχη αύξηση
γ) το μεγάλο πρόβλημα με την καθ’ έτος αλλαγή του συντονιστή από την Ελλάδα καθώς αυτό οδηγεί σε έλλειμμα κατανόησης του ιδιαίτερου τρόπου λειτουργίας, τις ιδιαίτερες απαιτήσεις που έχουν αυτά τα σχολεία, γεγονότα που δημιουργούν προβλήματα στον επίσημο φορέα που έχει την νομική ευθύνη για αυτά τα σχολεία.
δ) την συνήθη προχειρότητα με την οποία κρίνονται οι αποσπάσεις των Ελλαδιτών εκπαιδευτικών χωρίς την σοβαρή ενημέρωση για τις ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες με τις οποίες λειτουργούν τα σχολεία.
Ο συντονισμός για τα θέματα παιδείας που απασχολούν τους Απ’ Έκει, για εμάς είναι ένας από τους σοβαρούς λόγους για να συνεχίσουμε αυτήν την προσπάθεια των συναντήσεων με σαφή κατάληξη σε δράσεις προς το ελλαδικό Υπουργείο Παιδείας.
Συνεχίζουμε…
Πρωτοβουλία ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ “Οι Απ’ Έδω”
20 Νοεμβρίου 2023
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου