Στην Εγκύκλιο του Υπ. Παιδείας της Αλβανίας Αρ. 176, 01/07/2020, ανακοινώθηκε η ίδρυση Γραφείου Παιδείας για τα σχολεία της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας. Η Έδρα θα είναι στο δήμο Φοινίκης και σε αυτό θα υπάγονται τα σχολεία των δύο μειονοτικών δήμων, Φοινίκης και Δρόπολης. Στην ίδια εγκύκλιο ανακοινώθηκε και η σύσταση του: Θα αποτελείται από τον διευθυντή, έναν νομικό, έναν οικονομολόγο και τρεις επιθεωρητές.
του Λεωνίδα Παππά*
Μέχρι στιγμής στο γραφείο διορίστηκαν ο Pellumb Qerimi ως προϊστάμενος προσωπικού (2ος στην ιεραρχία), κάποιος Ylli ως οικονομολόγος και ένας μειονοτικός επιθεωρητής που μεταφέρθηκε από τη διεύθυνση Αγίων Σαράντα. Αξίζει εδώ να πω ότι (το κουτσό) αυτό γραφείο, έλαβε ήδη αποφάσεις, με πιο ηχηρή την μετάθεση ενός καθηγητή Αλβανικής Ιστορίας και Γεωγραφίας από σχολείο των Αγίων Σαράντα στη Λιβαδειά. Λέω ηχηρή γιατί εκτός του ότι μία τέτοια μετάθεση είναι παράνομη, ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός διώχθηκε ως προβληματικός από το σχολείο της πόλης μετά από αντιδράσεις μαθητών και γονέων. Και σα να μην έφτανε αυτό, όταν ο Σύλλογος Γονέων Λιβαδειάς έφερε το θέμα στο τελευταίο Δ. Συμβούλιο του Δ. Φοινίκης (26/08/2020), όχι ότι είναι στην αρμοδιότητα του αλλά για να ζητήσει τη στήριξη των αιρετών του τόπου, δύο τσιράκια (γένους θηλυκού) του Ράμα, κατάφεραν να αποσβολώσουν το έτσι και αλλιώς άνευρο Δ. Συμβούλιο.
Το γραφείο θεωρητικά «λειτουργεί» δύο μήνες και ενώ έχουμε τόσες εξελίξεις, δεν υπάρχει καμία τοποθέτηση από τους εκπροσώπους της μειονότητας. Για το ΚΕΑΔ – ΟΜΟΝΟΙΑ μάλλον είναι πολύ μακριά οι εκλογές για να ασχολείται τώρα με τόσο «δευτερεύοντα ζητήματα» ενώ το Μέγκα στην αναμονή της θέσης του διευθυντή, δε θέλει ή μάλλον δεν μπορεί να πικράνει τους κυβερνώντες…
ΠΩΣ ΦΤΑΣΑΜΕ ΣΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΡ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Στη διάρκεια της θητείας μου στην προεδρεία της Ομόνοιας(2015-2018), για πρώτη φορά στις τρεις δεκαετίες της μεταπολίτευσης στην Αλβανία, οι πολιτικοί φορείς της ΕΕΕΜ και οι έλληνες βουλευτές όλων των κομμάτων στην Αλβανία καθίσαμε στο ίδιο τραπέζι, για δύο σοβαρά ζητήματα που εξελίσσονταν εκείνη την περίοδο, που ήταν ο Νόμος Μειονοτήτων και τα θέματα παιδείας. Παρά το «μούδιασμα» από κάποιους για μία τέτοια πρωτοβουλία, προσωπικά ήμουν υπέρμαχος του εγχειρήματος καθώς στα προαναφερθέντα ζητήματα δε χωρούσαν διαφωνίες. Αξίζει να πω πως καθοριστική συμβουλή σε αυτό είχε ο πρέσβης Λ. Ροκανάς κάτι που συνέχισε και η διάδοχος του κα. Σουρανή. Σε συνάντηση του Πολιτικού Συμβουλίου για την Παιδεία της ΕΕΕΜ με την τότε υπουργό Lindita Nikolla καταθέσαμε ολοκληρωμένη πρόταση για όλα τα ζητήματα, την οποία είχε επιμεληθεί ο κ. Π. Μπάρκας. Μεταξύ άλλων είχε προταθεί η παρουσία εκπροσώπων της μειονότητας σε όλη τη διοικητική πυραμίδα της εκπαίδευσης, στο υπουργείο, στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, στα Γραφεία Παιδείας και στις διευθύνσεις σχολείων. Αργότερα, κατά τη διάρκεια των διαβουλεύσεων για το Νόμο Μειονοτήτων, είχε καλλιεργηθεί ή άποψη δημιουργία ανεξάρτητου Γραφείου Παιδείας για τα μειονοτικά σχολεία. Η τότε πρόταση δεν αφορούσε μόνο τα σχολεία των δύο αναγνωρισμένων μειονοτικών δήμων αλλά όλων των δημοσίων μειονοτικών σχολείων (άλλωστε οι περισσότεροι μαθητές είναι στις πόλεις των Αγίων Σαράντα και του Αργυροκάστρου) και γιατί όχι και των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων Κορυτσάς, Χιμάρας και του Αρσακείου Τιράνων.
Η ανακοίνωση της ίδρυσης του Γραφείου Παιδείας για την Ελληνική Μειονότητα ανακοινώθηκε για πρώτη φορά τον Μάιο του 2017 από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, σε μία προεκλογική εκδήλωση που έκαναν από κοινού το κόμμα του Ράμα με το Μέγκα. Αυτό θεωρήθηκε κατόρθωμα από πλευράς Μέγκα και πράγματι θα ήταν, αν η αλβανική πλευρά θα παραχωρούσε μια μορφή αυτονομίας στην εκπαίδευση και όχι την καλύτερη χειραφέτηση και έλεγχου όπως αποδεικνύεται ότι επιδιώκει.
ΘΕΤΙΚΗ Η ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ;
Η ίδρυση ενός Γραφείου Παιδείας που θα περιλαμβάνει τα σχολεία μόνο των δύο δήμων, δείχνει την έντονη εμμονή του Αλβανικού κράτους να περιορίσει γεωγραφικά και αριθμητικά τους Έλληνες και την εκπαίδευση τους. Ξεκίνησε όμως τόσο άσχημα που δεν μπορούσαν να προβλέψουν ούτε οι πιο απαισιόδοξοι.
Παρόλα αυτά είναι τραυλό μεν αλλά θετικό βήμα γιατί μπορεί να αποτελέσει τη βάση των αλλαγών που επιθυμούμε, όπως η ένταξη και των υπολοίπων μειονοτικών σχολείων, κάτι που πρέπει να ζητήσουμε χθες. Επίσης θα υπάρχει ένας αρμόδιος οργανισμός για τη διευθέτηση πρακτικών ζητημάτων που μέχρι στιγμής μετεωρίζουν μεταξύ Άννα και Καϊάφα.
Το Γραφείο αυτό ήρθε για να μείνει, οπότε όταν ξυπνήσουν οι εκπρόσωποι μας (της τοπικής και της κεντρικής εξουσίας) ας μην αναλωθούν στην εύκολη λύση των επικρίσεων αλλά να δουν την επόμενη μέρα. Όχι μόνο του Γραφείου αλλά της παιδείας γενικότερα.
*π. Πρόεδρος ΔΕΕΕΜ ΟΜΟΝΟΙΑ
Πολιτικός μηχανικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου